Monday 14 August 2017

Pemeriksaan Hiv Percuma Forex


Lebih kurang 3 minggu lepas, saya ke Klinik Kesihatan yang berdekatan. Sekadar pemeriksaan biasa. Kemudian terdetik untuk melakukan ujian HIV. Selalu saya pesan pada rakan-rakan, jangan gentar untuk buat ujian Jadi, saya ingin mengalaminya sendiri. Sekadar ujian HIV, bukan untuk pra perkahwinan atau sebagainya. Lalu pada hari itu, lebih kurang 2 minggu lepas, saya pergi ke kaunter pendaftaran di salah sebuah klinik kesihatan di Melaka. Saya bertanyakan untuk pengobatan HIV. Mereka bertanyakan borang dari Jabatan Agama Islam. Saya kata ini bukan untuk pra perkahwinan ini individu. Sekadar untuk buat test. Staff di kaunter mula berubah wajah, mula bertanya pada kaunter dengan nada yang tinggi. Tes HIV ada ke Macam mana ya nak buat8221 Tanya staff wanita yang berbaju kurung. Staf lain mula penuh wajah saya dan cepat-cepat melihat ke arah lain. Kemudian saya diterangkan sambil diminta melihat papan tanda senarai ujian darah dan medical checkup penuh. Tes HIV RM30.00, kata staf wanita lain yang baru bercakap dengan saya tanpa wajah wajah saya. Saya juga mula bertanya, bagaimana dengan kempen Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang mengatakan ianya percuma dan tidak perlu ambil nama Staf itu hanya menggelengkan kepala tidak-olah tidak pernah mendengar tentang kempen tersebut. Itu mungkin untuk yang ada kontak dengan ODHA. Saya kelu. Jujurnya dengan situasi orang awam yang menanti di tempat duduk, staff kaunter yang mula curi-curi pandangan saya, saya tidak selesa untuk berkeras. Semua Klinik Kesihatan di Melaka macam ini ke Kena bayar Tanya saya, walau bukan isu bayaran yang akan menghalang saya. Ya, semua macam itu, atau jumpa doktor dulu, kaunseling dulu, baru tes. Apa pun kena lihat doktor dulu Ya, hari itu cuma berlalu tanpa melakukan apa-apa ujian. Hari ini saya berkongsi pengalaman dengan seorang rakan yang belum didiagnos. Pindah ke dua buah Klinik Kesihatan di Melaka yang berlainan, situasi yang sama. Terpaksa posisi staf kaunter yang tidak langsung. Kemudian berjumpa doktor, malangnya dia minta datang pada hari lain untuk membuat ujian HIV, meski dalam dua-dua situasi, dia berjumpa doktor. Situasi ini hanya berlaku di Melaka, dan tidak di Malaysia. Apa sebenarnya berlaku Adakah staf Klinik Kesihatan yang sebenarnya tidak mahu menjalankan ujian HIV, lalu menyukarkan sesiapa yang mahu prosesnya sama dengan ujian untuk pra perkahwinan. Adakah kempen KKM bahawa ujian HIV adalah percuma dan rahsia tidak laku di Melaka Atau ianya bebas dongeng Sikap sebegini sebenarnya penyebab jangkitan baru dan tingkat pesakit rains semakin tinggi. Bagaimana jika semasa tempoh menunggu hal ini berlaku jangkitan baru atau individu yang berisiko enggannya ujian saringan dan lewat mendapat rawatan Mari kita rujuk di sini: yang yang diberikan oleh pihak KKM sendiri. Alat kesan Aids boleh dilakukani secara percuma difarmasi. Berapa harganya sebenar harganya WASHINGTON 28 Jun - Amerika Syarikat (AS) memperkenalkan alat untuk mengesan jangkitan virus HIV yang boleh didapati secara percuma di farmasi untuk memudahkan rakyatnya menjalani ujian tersebut. Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) semalam menyatakan, projek awal download AS1.2 juta (RM3.72 juta) itu akan menawarkan ujian HIV di farmasi di 24 buah bandar dan kawasan pedalaman. Wakil CDC, Kevin Fenton mengatakan, alat diberi nama OraQuick ADVANCE Rapid HIV-12 Antibody Test itu kini bisa didapati secara percuma di tujuh farmasi dan akan akan memilih 17 lagi lokasi bersesuaian. Alat itu harus dikesatkan ke bahagian dalam mulut dan keputusan awal akan terbitan tempoh 20 minit, katanya. Dia mengatakan, alat yang tahan kit ujian itu sanggup memberikan keputusan 99 peratus tepat. Jika ujian positif, individu berkenaan akan dirujuk ke posisi kesihatan tempatan atau dihantar ke makmal ujian untuk ujian lanjut. Mereka juga akan diberikan kaunseling dan rawatan susulan. Katanya Enam kemungkinan hasil menggunakan tes antibodi OraQuick Advance. Uji nonreaktif akan menghasilkan garis di area kontrol (C) dan tidak ada garis yang ada di area uji (T) (Gambar 1). Hasil tes nonreaktif harus ditafsirkan sebagai negatif untuk antibodi HIV-1. Tes reaktif akan menghasilkan garis di area kontrol dan garis di area uji (Gambar 2). Hasil tes reaktif harus diartikan sebagai positif awal untuk antibodi HIV-1 dan harus dikonfirmasi. Yang juga ditunjukkan di sini adalah tiga contoh tanggapan uji yang tidak benar (Gambar 3-5), yang mengharuskan dilakukannya tes kedua. Tes reaktif lemah akan menghasilkan garis di area kontrol dan garis lemah hadir di area uji (Gambar 6). Uji lanjutan disarankan untuk mengkonfirmasi hasil awal yang lemah. Fenton mengatakan, pilang alat bantu itu akan membantu menjadikan pemeriksaan HIV sebagai satu perkara biasa seperti pemberian tekanan darah tanpa tuduh sebarang stigma buruk kepada mereka yang sedang ujian tersebut. - AGENSI OraQuick ADVANCE174 Tes Antibodi HIV Cepat-12 adalah: 183 Memberikan hasil dalam 20 menit, memungkinkan pasien untuk mempelajari status mereka dalam satu kunjungan dan memungkinkan pasien HIV-positif untuk segera terhubung dengan perawatan. 183 Disetujui untuk cairan oral, plasma, fingerstick atau venipuncture seluruh spesimen darah. 183 Ideal untuk pengaturan klinis dan non-klinis. 183 Lebih besar dari 99 kesepakatan dengan Western Western konfirmasi. 183 CLIA-dibebaskan untuk cairan oral, sidik jari dan darah utuh venipunktur dan menawarkan kemampuan untuk melakukan pengujian di lingkungan pengujian non-tradisional, seperti program penjangkauan dan klinik uji coba seluler. 183 Menawarkan pasien tes HIV yang akurat tanpa memerlukan darah atau jarum suntik. Uji coba bebas rasa sakit dengan cairan oral berarti lebih banyak orang diskrining, lebih banyak pasien HIV-positif yang terhubung dengan perawatan dan lebih sedikit orang yang terpapar. Haa. Itu kat Amerika boleh bebas. Agak-agak korang kat Malaysia nak juga bisa bebas kerah Haaaa itu kena tanya Liow Tiong Lai Menteri Kesihatan. Rasanya bukan orang yang berisiko sahaja yang mau buat tes dalam bilik air seorang-seorang kan, PLHIV pun tentu nak coba jugak sekurang-penuh rata-rata tau ada yang tiba-tiba cek HIV dah tidak ada dalam darah hehehehe terbaik. Berangan lah Tentu ada dikalangan kita pernah dengar keluhan dan kerisauan orang yang telah terlajak melakukan aktiviti risiko kerana bimbang takut telah terjangkiti oleh virus HIV ini. Saya juga ada menerima beberapa email dari orang yang saya tidak kenali, meluahkan rasa bimbang takut telah dijangkiti. Mereka bercerita detail tentang apa yang telah mereka lakukan. Mana yang saya jawab, saya jawablah. Apa yang saya tahu, biasanya kalau saya rasa memang ada resiko maka saya suruh dia pi klinik cek darah, kalau hanya sentuh-sentuh sahaja saya cakap jangan buang duit. Paling kita tentu akan berasa malu nak inform kat doktor bagitau kita nak cek HIV kan, sama macam saya dulu memang malu dan takut nak cek tapi oleh kerana kerja ijin dah hampir tamat dan sebelum darah oleh klinik perusahaan, jadi saya cek cek jugak di klinik Luar. Terus kantoi. Berpusing 360 darjah sekejap bila bisa tahu HIV ada didalam darah aku. Ramai dikalangan manusia tidak kira di benua mana pun beratnya mereka akan berasa takut jika disuruh menjalani ujian HIV. Seorang rakan cina saya di KL kerap meluahkan rasa bimbang takut dijangkiti HIV almaklum lah ia ni kerap juga kesauna di Briekfield KL. Selalunya kalau dah selesai dia akan menyesal, saya suruh pergi cek di klinik, katanya dia takut. Dia kata lebih baik tak tahu dari tahu, ia cakap nanti kalau ada dia nak bunuh diri. Jadi saya jawab dan suruh lah letakkan sahaja nama saya dalam wasiat harta peninggalan ia nanti kalau dia nak bunuh diri hehehe. Apa pun baru-baru ni, sudahkah masuk cek darah dan bayar beratus-ratus keputusannya - dia masih nagetif Akhbar The Star ada melapurkan kaji selidik yang dilakukan oleh Rumah Sakit Tan Tock Seng (TTSH) bahawa 8 dalam 10 pesakit dalaman (di rumah sakit) Hindari ujian saringan HIV. Sebanyak 79 dari 41.543 pasien memenuhi syarat mengatakan 8220no8221 untuk tes ini. Dari 21 yang mengatakan 8220yes8221 Haaa itu gambaran sebenar yang berlaku walau mana pun. Sehinggakan pasangan yang nak berkahwin meski tidak pernah terlibat dalam aktiviti berisiko seperti cucuk dadah atau melakukan seks bebas, namun masih ada dikalangan mereka yang bimbang saat menunggu keputusan ujian darah. Betul tak. Jadi dengan adanya Tes Antibodi HIV Cepat Cepat OraQuick ini maka untuk semua yang takut dan malu untuk diperiksa di klinik boleh lah cek sendiri dalam bilik nanti. Apa pun saya tidak pasti benda ini dah ada dipasaran Malaysia ker. Konfirmasi belum lagi lah. Saya cuba google mencari harga sekotak OraQuick ADVANCE Rapid HIV-12 Antibody Test ini manalah tahu jika satu hari nanti akan dijual di Guardian Farmasi atau di Kedai ubat Leong Tak Huat kat Petaling Jaya nantikan. Harga dalam USDollar: 25 kotak harga jual. 545.70 Dapat diskaun. 454.75 - Bermakna Sekotak 18.19 Naj Mi, Pendapat peribadi dan cadangan dari saya yang jahil: 1. Kalau boleh anda semua war2kan kaedah pemeriksaan yang betul2 ada Standar Prosedur (SOP) kepada PLHIV baru 2. Melalui kesatuan PLHIV meminta KKM adakan satu SOP dan akta Kerahsiaan untuk melindungi data2 peribadi PLHIV dari segi layanan amp rawatan 3. Mengujudkan satu tabung khas bagi ODHA yang berpendapatan rendah dan meminta sedikit dana untuk mereka lakukan aktiviti ekonomi 4. Mengujudkan Tabung Bantuan anak2 ODHA dan anak2 kepada ODHA dan menggiatkan aktiviti kemahiran bagi saya bagi Hidup kesinambungan hidup Kesimpulan: Anda dan AHP adalah prajurit yang memahami penderitaan mereka dan akak yang Anda inginkan dapat mengujudkan stigma baru untuk masyarakat agar ODHA tidak terus tersisih. Ini pendapat orang bodoh2 aje itupun kalau berdua bersetuju. Ya insyaallah apa yang mampu, saya akan buat melalui blog ini seperti meng war2 kan pekara yang baik, sebenarnya banyak pekara yang saya masih belum tahu dan faham dalam segala permasaalahan berkaiatan HIVAIDS. Saya tidak bijak dan apa yang saya tulis dalam blog ini merpandukan apa yang saya tahu sahaja. Terima kasih kerana mengeluarkan cadangan seperti itu. Maaf saya saya mati akal nak jawab berkenaan cadangan yang terbangun ini, is2 untuk menjawab ketakutan tersalah jawab, rasa nak jawab tapi lebih baik tak jawab, saya akan jawab bila saya sudah ada keyakinan untuk menjawab nanti insyaallah. ) Buat selepas 3-4minggu selepas tarikh aktiviti berisiko. Kemudian ulang lagi lagi selepas 3 bulan dari tarikh berisiko kerana hasil selepas 3 bulan itu dikatakan konkrit (tepat). Bagi sesetengah orang yang masih rasa itu-tadi bisa dilakukan lagi selepas 6 bulan dari tarikh aktiviti berisiko. Ada juga doktor yang akan ulang ulang selepas 6 bulan. Wallahuallam Ok..dlm 3-4 minggu tu tanda tanda2 awal hiv Tanda2 tak tentu berbeza satu sama lain, ada yang sangat risau dan ada yang tidak terkena sebarang tanda sudah terjangkiti HIV. Tapi kebiasaanya akan mengalami deman yang tidak kebah2, lesu, cirit birit, mungkin batuk, naik ruam, naik bisul dan sebagainya. BUAT MASA NI FB TAK AKTIF Naj Mi UNTUK PENGETAHUAN PEMBACA SEMUA, SEBAIKNYA ELAK DARIPADA TINGGALKAN KOMEN PERTANYAAN DIDALAM ENTRI YANG DAH ADA BERATUS-RATUS KOMEN SEPERTI ENTRI TANDA-TANDA ANDA DIJANGKITI HIV ATAU DALAM ENTRI 10 SIMPTOM HIV YANG HARUS ANDA AWASI, BUKAN APA SUSAH ABANG NAK LOADING (LOAD MORE.) KOMEN SEHINGGA SAMPAI KE KOMEN YANG TERAKHIR NI, TRY TINGGALKAN KOMEN PERTANYAAN DI MANA-MANA ​​DALAM ENTRI YANG KURANG ADA KOMEN, SENANG NAK CARI KOMEN TU NANTI DAN INSYAALLAH SENANG NAK JAWAB. - NAJMI SAYA TIDAK DAPAT KEMAS KINI BLOG LAGI DAN TIDAK DAPAT MEMBALAS PERTANYAAN SERTA KOMEN DARI PEMBACA SEKERAP SEPERTI DULU LAGI, MUNGKIN TIDAK AKAN AKTIF BER BLOG DAN BER FACEBOOK LAGI. Sekiranya saya tidak membalas email atau pesan bukan saya tidak mahu menjawabnya gan karena tidak ada lagi. - NAJMI 4-1-2015 HARAP MAKLUM Salam, Segala komen balas saya untuk pertanyaan anda semua didalam blog ini, saya jawab berpandukan kepada pengalaman yang pernah saya alami sendiri dan apa yang teringat dalam minda saya. Saya bukan doktor dan bukan juga kaunselor. Mungkin ada jawapan balas saya yang salah dan tidak tepat, dan bila ada yang salah saya yang lain yang menyedarinya akan membantu saya memperbetulkannya. Dan menyelinap ke jawapan berhubungan kesihatan anda dinasihatkan kelebihan juga untuk melihat orang lain, termasuk kepada mereka yang lebih ahli seperti doktor dan kaunselor yang bertauliah. Saya tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang kemudaratan yang menimpa anda hasil dari maklum balas yang saya beri. Sekian - NajMi BLOG ARCHIVE Ada kesalahan pada gadget ini ODHA 8211 Orang Yang Hidup Dengan HIVAIDS ODHA 8211 Orang Yang Hidup Dengan HIVAIDS HIV 8211 Human Immunodeficiency Virus atau Virus Kurang Daya Tahan Penyakit. Ia adalah sama seperti virus-virus lain yang menjangkiti manusia contohnya selesema, SARS dan lain-lain. Anda adalah HIV positif dan kiraan CD4 Anda masih melebihi 200. AIDS 8211 Acquired Immunodeficiency Syndrome atau Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit. Seorang yang positif HIV akan menjadi (diadakan) pesakit AIDS spacer spacer spacer. png, 0 kB Anda tergolong sebagai Pesakit AIDS kiraan CD4 kurang dari 200. Orang yang tidak dijangkiti HIV kebiasaannya memiliki jumlah CD4 500-1000 lebih. Sel-T 8211 adalah sejenis sel darah putih yang bertanggungjawab melawan jangkitan didalam tubuh anda, oleh itu lebih banyak Sel-T lebih kuat sistem daya tahan anda untuk melawan penyakit. CD4 8211 Sel-T turut dikenali sebagai CD4, lebih rendah jumlah kiraan sel CD4 anda, maka lebih lemahnya daya tahannya. (Juga klik disini CD4) Viral Load (VL) - Kiraan kandungan virus HIV didalam darah anda. Semakin tinggi Viral Load semakin cepat CD4 dimusnahkan. Bila CD4 berkurangan ia akan menyebabkan sistem daya tahan anda semakin lemah. Paras kiraan Viral Load yang baik adalah kurang dari 50 diperlukanml atau tidak dapat dikesan (tidak dikesan gan virus masih ada dalam darah). Maknanya, PLHIV akan hidup sihat sekiranya kiraan CD4 tinggi sementara Viral Load rendah karena tidak boleh dikesan. HAART 8211 Terapi Anti-Retroviral yang Sangat Aktif atau Terapi Anti-Retroviral Beraktifan Tinggi atau ARV - rawatan Anti-Retroviral, Merupakan rawatan kombinasigabungan ubatan terkini untuk membantu memanjat kehidupan yang lebih sihat buat ODHA. Pembawa HIV akan memulakan rawatan HAART lipat kiraan CD4 mereka berada diparas sekitar 200 kebawah. Infeksi menular IMS (IMS) atau PMS (penyakit menular seksual)

No comments:

Post a Comment